Projekt BohaterOn

bohateron.png

Nasza Szkoła Podstawowa Nr 11 im. Henryka Sienkiewicza w Puławach wzięła po raz kolejny wzorem lat ubiegłych udział w Projekcie BohaterON w Naszej Szkole. W akcję byli zaangażowani uczniowie klasy 5a, 5b, 6a, 7a, 8a i 8d. Przewodnim tematem projektu było Powstanie Warszawskie oraz przygotowanie kartki dla Powstańca Warszawskiego. W ramach projektu BohaterON w Naszej Szkole zostały przeprowadzone zajęcia w trybie stacjonarnym ze wszystkimi klasami 5a, 5b, 6a, 7a, 8a, 8d i raz z klasą 8a on-line na platformie Teams, na których to uczniowie i uczennice zapoznawali się z materiałami ,,Mały roznosiciel nadziei'' oraz ,,Co za historia Powstanie Warszawskie.''

Celem lekcji było wprowadzenie uczniów w tematykę Powstania Warszawskiego i losów Powstańców Warszawskich.

Młodzież klas 7a, 8a i 8d obejrzała specjalnie przygotowany odcinek programu Co za historia poświęcony Powstaniu Warszawskiemu prowadzony przez Arkadiusza Patera. Uczniowie i uczennice w czasie emisji mieli zapamiętać i zanotować jak najwięcej faktów i interpretacji. Później zostali podzieleni na grupy i losowali po jednym zagadnieniu:

  1. Plan ,,Burza'' i decyzja o wybuchu powstania.
  2. Godzina ,,W'' i pierwsze dni powstania.
  3. Brak pomocy ze strony sojuszników.
  4. Życie codzienne i sprawa kobiet.
  5. Ofensywa niemiecka i kapitulacja powstania.
  6. Spór o powstanie warszawskie.

Na podstawie obejrzanego filmiku mieli przygotować prostą infografikę na temat wylosowanego przez siebie zagadnienia pracując na dużych arkuszach papieru i przy użyciu dowolnych materiałów plastycznych. Swoje infografiki mieli opracować w oparciu o metodę 5W+H, czyli: Kto to zrobił? Co się wydarzyło? Kiedy to się stało? Gdzie wydarzenie miało miejsce? Dlaczego to się stało?

Na zakończenie zajęć grupy prezentowały swoje infografiki oraz zawarte w nich informacje, gdzie udzieliły odpowiedzi na 5 pytań.

Natomiast uczniowie i uczennice klas 5a, 5b i 6a wysłuchali na dwóch zajęciach pierwszą i drugą część słuchowiska ,,Mały'' roznosiciel nadziei Magdaleny Górskiej zapamiętując jak najwięcej faktów i emocji towarzyszącym bohaterom tej opowieści w różnych sytuacjach.

Dzieci zostały podzielone na kilkuosobowe grupy otrzymując koperty z rozciętymi karteczkami najważniejszych wydarzeń z części pierwszej i części drugiej słuchowiska, tabelę emocji  i uczuć towarzyszących Stasiowi oraz kawałek taśmy malarskiej, jako oś czasu. Zadaniem grup na podstawie wysłuchanych słuchowisk było ułożenie w kolejności chronologicznej poszczególnych  wydarzeń na osi czasu oraz opisanie emocji i uczuć towarzyszących głównemu bohaterowi w Powstaniu Warszawskim.

Wydarzenia z pierwszej części słuchowiska: spotkanie Janka i Pana Stanisława w parku, wyjazd ojca na wojnę, wspólny rodzinny obiad Stasia, Krysi, mamy i Andrzeja, wyjście z domu Krysi, wybuch powstania, wybiegnięcie Stasia z mieszkania i poszukiwania powstańców, spotkanie Jaskółki, przemowa harcmistrza Granicy, roznoszenie listów przez Stasia. Natomiast druga część słuchowiska zawierała następujące wydarzenia: rozmowa Granicy i Jaskółki, śmierć Jaskółki z rąk snajpera, spotkanie Stasia z mamą, wyprawa Stasia po wodę, telefon od mamy Janka, koniec powstania warszawskiego, wypędzenie do Pruszkowa, poznanie przez Stasia wiersza Jaskółki.

Zadaniem dzieci było zwrócenie również uwagi na to, że akcja słuchowiska rozgrywała się na dwóch płaszczyznach czasoprzestrzeni - spotkania Pana Stanisława i Janka w parku (czas teraźniejszy), wspomnień małego Stasia z czasów Powstania Warszawskiego (retrospekcja - czas przeszły). Na zakończenie dzieci miały się zastanowić wspólnie nad emocjami i uczuciami towarzyszącymi Stasiowi w poszczególnych wydarzeniach powstania.

Efektem końcowym projektu BohaterON w Naszej Szkole było przygotowanie przez dzieci kartek dla Powstańców Warszawskich. Pod opieką Pani Elżbiety Mazurek klasy 4a, 4b, 4c, 4d i 4e w ramach zajęć kształcących kreatywność przygotowały kartki dla Powstańców Warszawskich. Młodzież klas 4, 5, 6, 7 i 8  była bardzo zaangażowana udziałem w projekcie BohaterON przez co mogła poznać historię oraz życie Powstańców Warszawskich, a także emocje jakie im towarzyszyły w trakcie walk o obronę Warszawy.

Takie inicjatywy kształtują u uczniów poczucie tożsamości historycznej, solidarności społecznej oraz to jak ważna jest odpowiedzialność za dobro wspólne i gotowość do współdziałania, a nawet oddanie życia, jak robili to Powstańcy podczas walk w obronie ratowania wolności i miłości do Ojczyzny i Warszawy.

Koordynator

Ilona Rzepkowska